De 62-jarige Jim Beveridge heeft misschien wel de duurste neus in de drankindustrie. Hij werkt als ‘master blender’ bij Diageo, het concern dat eigenaar is van Whisky-merk Johnnie Walker.
Beveridge is slechts de zesde ‘master blender’ van het bedrijf sinds John Walker in 1820 zijn eerste whisky maakte, schrijft The Wall Street Journal.
Zijn werk bestaat uit het creëren van speciale blends voor welgestelde klanten die de duurste fles in de winkel niet genoeg vinden.
In de afgelopen drie jaar heeft Beveridge tien van zulke unieke whisky’s geproduceerd. Een fles kost minstens 4800 euro, maar vaak liggen de bedragen vele malen hoger. De minimumbestelling is 20 flessen.
Bijzondere bestellingen
Eén van de eerste klanten van Beveridge was Gary Reischel, oprichter van durfinvesteerder Qiming Venture Partners. Hij bestelde 70 flessen. “Ik geef dit niet aan mensen die het niet kunnen waarderen of die niet weten wat het is”, zegt Reischel tegenover The Wall Street Journal.
Beveridge reist meerdere malen per jaar naar China en Zuid-Korea om met potentiële klanten te praten. Die zijn soms erg eigenwijs. Beveridge probeert ze de goede kant op te sturen, maar sommigen hebben een compleet andere visie op wat een goede whisky-blend is. "Soms denk ik: dat is een beetje vreemd", zegt Beveridge tegenover de zakenkrant. Maar de klant is koning.
Klanten hebben soms extreme eisen. Zo was er een klant die een bibliotheek vol met whisky's wilde. Daarom moest elke fles verpakt worden alsof het een boek was.
Opvolger van Beveridge
Beveridge krijgt vaak de vraag of zijn neus verzekerd is. Dat is niet het geval, "maar ik zou niet zonder kunnen", aldus Beveridge, die 14 jaar werkzaam is als master blender van Johnnie Walker.
Zijn opvolger moet komen uit één van de twaalf blenders die onder hem werken. Maar wie dat wordt, dat weet nog niemand. Ook niet wanneer dat moet gebeuren. Want 14 jaar klinkt misschien als een hele poos, de meeste master blenders blijven tientallen jaren op hun post.
Lees ook
Rus tikt gemiddeld 15,1 liter pur alcohol weg per jaar
Waarom cafés het moeilijk hebben
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl